Inspirație

Câteva gânduri despre expoziția Brâncuși Timișoara 2023

S-a încheiat expoziția Brâncuși din cadrul Timișoara 2023 și cu ocazia asta aștern și eu câteva gânduri despre experiență, pentru că am văzut-o în decembrie. De-a lungul timpului am văzut lucrări ale lui Brâncuși pe bucăți. Câteva la Centre Pompidou, la Târgu Jiu desigur și la muzeul Guggenheim din New York (unde am constatat cu tristețe că Brâncuși era notat „French born Romanian…). Însă niciodată nu am văzut atât de multe lucrări la un loc – un sentiment incredibil. A fost cea mai importantă expoziție dedicată artistului în ultima jumătate de secol și a reunit circa 100 de lucrări – sculpturi, fotografii, documente de arhivă, materiale filmate. Mi-au plăcut nu doar sculpturile în sine – ci și periplul prin viața sa, articolele publicate, de exemplu, în presa americană cu ocazia scandalului sculpturii „Pasărea Măiastră”, care nu a fost considerată operă de artă la intrarea pe teritoriul SUA – ulterior Brâncuși a câștigat procesul – a fost interesant și amuzant să citesc despre desfășurarea procesului – articole publicate în real time la vremea respectivă.
Am văzut articole și reportaje în care oamenii s-au plâns că au stat la coadă prea mult ca să intre la expoziție, sau că nu au prins loc deși au venit la Timișoara special pentru expoziție. Pentru cei care nu au prins loc – nu putem decât să recomandăm o oragnizare mai bună pe viitor – atunci când faci o excursie și vrei să vezi neapărat o expoziție, îți rezervi bilete din timp. Eu, de exemplu, am fost în decembrie acasă, la Timișoara și am schimbat intervalul vizitei special ca să prind o zi în care erau bilete disponibile – le-am achiziționat pentru mine și familia mea cu aproape o lună înainte de plecarea la Timișoara. Gurilor rele le-aș spune că e un semn bun faptul că lumea stă la coadă pentru cultură/artă – lucru rar în România. În toate marile centre culturale din lume oamenii stau la coadă la muzeu. Au fost peste 130.000 de vizitatori și e normal ca tururile să fie scurte și să se stea la coadă, astfel încât să prindă loc cât mai mulți oameni. Și eu mi-aș fi dorit să pot petrece mai mult timp acolo – trebuia să te miști repede, pentru că veneau grupuri noi, din spate, constant, și nu puteai bloca fluxul. Dar înțeleg că au fost limitări.

Expoziția Brâncuși Timișoara 2023 în cifre

  •  peste 130.000 de vizitatori
  • 26.000 de elevi
  • 15.000 de pensionari
  • 200 de ateliere culturale
  • Expoziția a costat 1.222.000 de E
  • A adus venituri de 1.359.000 de E
  • Veniturile s-au împărțit în 900.000 de E din bilete și 459.000 de E din sponsorizări.

Organizarea acestei expoziţii a costat 1.222.000 euro şi a adus venituri de 1.359.000 euro, dintre care 900.000 din bilete şi 459.000 euro din sponsorizări atrase de parteneri, generând un excedent de 137.000 euro. Veniturile din bilete şi surplusul din sponsorizări au revenit în întregime Muzeului Naţional de Artă din Timişoara. Din totalul cheltuielilor, cele mai mari sume au fost necesare pentru transportul lucrărilor tur-retur, precum şi pentru acoperirea costurilor asigurărilor. Alte sume au fost necesare pentru echipa constituită special pentru acest proiect (curator, arhitect, etc.), pentru echipele de instalare/dezinstalare, pentru realizarea scenografiei, pentru demersul de comunicare, pentru medierea expoziţiei sau pentru întreţinerea acesteia în bune condiţii.

Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” și-a propus să ilustreze particularitatea artistului care a reușit să creeze forme pure, eliberate de orice influență. Prin dialogul pe care-l instaurează cu materia care-i permite să extragă esența ființelor și a obiectelor, Brâncuși traversează toate frontierele geografice, istorice, formale, de gen, ceea ce-i asigură un loc aparte, neatașându-l niciunui curent artistic.

Curatoriată de Doina Lemny, expoziția a adus în atenția publicului diferite etape ale parcursului artistic al lui Brâncuși: de la operele create sub influența învățământului de la Școala de Arte Frumoase din București la confruntarea cu sculptura lui Rodin și până la decizia sa radicală de a abandona modelajul pentru a adopta metoda șlefuirii directe – ceea ce marchează întoarcerea sa simbolică către artele primitive și îi deschide, în același timp, calea spre modernitate. În dialog cu sculpturile va fi expusă și o foarte interesantă și inedită selecție de fotografii și fragmente filmate de artist.

Expoziția a beneficit de împrumuturi excepționale de la Muzeul Național de Artă Modernă, Centre Pompidou din Paris, Tate din Londra, Fundația Guggenheim, Muzeul Național de Artă din București și Muzeul de Artă din Craiova, precum și din colecții particulare.

„Brâncuși: surse românești & perspective universale”, cea mai importantă expoziție dedicată marelui sculptor în ultima jumătate de secol în România, a fost finanțată de Consiliul Județean Timiș și co-organizată în Capitala Europeană a Culturii de către Muzeul Național de Artă Timișoara, Fundația Art Encounters și Institutul Francez din România, prin filiala sa din Timișoara.

Expoziţia „Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale”, a fost unul dintre cele mai importante evenimente ale Capitalei Europene a Culturii 2023 şi s-a bucurat de un succes major, fiind recenzată în peste 70 de articole în publicaţii internaţionale, inclusiv în prestigioase cotidiane precum The New York Times, Financial Times, Le Monde, Le Figaro sau Frankfurter Allgemeine Zeitung, fiind elogiată în paginile unor reviste importante de artă precum The Art Newspaper, Artribune, Îl Giornale dell’Arte, Artension sau Le Journal des Arts.

Expoziţia Brâncuşi a atras un număr record de peste 130.000 de vizitatori, inclusiv cei 3.000 de iubitori ai artei care au beneficiat de acces gratuit cu ocazia celor două maratoane culturale, pe 20 decembrie 2023, respectiv 15 ianuarie 2024. Numărul de vizitatori a fost limitat doar de capacitatea de găzduire a spaţiului expoziţional, solicitările de bilete depăşind cu mult aşteptările organizatorilor.

Expoziţia „Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale” a ajuns la final, însă lasă în urma ei un important catalog bilingv (român-englez) coordonat de Doina Lemny, curatoarea expoziţiei, care reproduce 190 de imagini ale sculpturilor, desenelor şi fotografiilor lui Constantin Brâncuşi, alături de imagini documentare. Publicat de Fundaţia Art Encounters, catalogul reuneşte şi 16 texte inedite semnate de istorici de artă români, francezi şi englezi, putând fi achiziţionat de la cele mai importante librării din Timişoara şi din ţară.

A fost o expoziție frumoasă, complexă, reușită, care, cred eu, a încununat un an frumos de Timișoara – capitală culturală europeană. Sper ca entuziasmul cu care a fost primită această expoziție să deschidă poarta către alte expoziții de anvergură în Timișoara și în țară. Pentru cei care nu ați vizitat orașul vă recomand din suflet o excursie – este un oraș atât de liniștit, atât de frumos și elegant. Desigur că sunt subiectivă, pentru că sunt din Timișoara, dar vă pot spune că atunci când am plecat de acasă și m-am mutat la București, acum mai bine de 10 ani, orașul nu arăta atât de frumos – văd o evoluție, centrul arată ca o carte poștală – de poveste!

Găsiți mai multe poze și un video de la expoziția Brâncuși pe contul meu de Instagram.

Comentarii Facebook

You may also like

Comments are closed.

More in:Inspirație